آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

  • ۰
  • ۰

در ادامه ی مطلب مثال هایی از دستورات fit و random و table رو ملاحظه بفرمایید

دانلود برنامه


 بعد از اینکه فایلها رو دانلود کردید فایل nb1 رو اجرا کنید. برنامه ی کاری ما از این قراره که میخوایم یک سری اعدادی رو که داریم (مثلاً تو آزمایش بدست آوردیم) بصورت نقطه نقطه نمایش بدیم و بعد خطی رسم کنیم که میانگینی از این نقاط باشه .

برای شروع همونطور که گفتم ما یک سری نقاط لازم داریم، برای این کار 2 راه وجود داره ، راه اول اینه که دستی زوج هایی از اعداد رو وارد کنیم ، که این راه رو اصلاً پیشنهاد نمیکنم چون این کار خیلی وقت گیره ، حالا خودتون تو برنامه میبینید که چنتا زوج اعداد داریم . راه دوم نوشتن یک برنامه هست که این زوج اعداد رو تولید کنه.

این دستور رو ببینید:

Table[{x,Random[Integer,{-10,10}]},{x,0,10,.5}]

این دستور برخلاف ظاهر پیچیدش خیلی سادس ، با دستور Table که آشنا هستید ، برای این مورد خاص ، این دستور x رو از 0 تا 10 با استپ 5/0 وارد آرگومان Table میکنه و هر بار نتیجه رو نشون میده . حالا داخل دستور یعنی چی ؛ یعنی دستور Table هر دفعه یک زوج اعداد بصورت {x,y} تولید کنه که x اون همون x اییه که از شرط دستور Table تولید میشه و بدون تغیر چاپ میشه اما y که در اینجا یک عبارت است.

برای تولید کردن اعدادی دلخواه و رندوم ما از دستور Random استفاده میکنیم( شکل دستور رو توی هلپ ببینید ) این عبارت یعنی عددی بین -10 و 10 بصورت رندم بده. دیدید چقدر راحته !   

بعد از اینکه این زوج اعداد تولید شدن ، برای نمایش این  اعداد از ListPlot استفاده میکنیم. این دستور چیز خاصی برای توضیح دادن نداره ، هلپ رو ببینید.

حالا برای بدست آوردن یک خط میانگین از اعداد از دستور Fit استفاده میکنیم:

Fit[points,1,x]

این مورد خاص یعنی از زوج اعداد بر حسب توان صفر از ایکس میانگینی بدست بیار.

 ادامه ی برنامه چیز خاصی نداره فقط چنتا پلات سادس . فایل nb2 رو که اجرا کنید میبینید همین مسئله هست منتها با توان یک از x ، به دستور Random توجه کنید ، میبینید که محدوده ی عدد دلخواه بستگی مستقیم با x دارد برخلاف قبلی که هیچ ربطی به x نداشت و عددی بین -10 و 10 بود . تو اینجا دستور Fit  میانگینی از اعداد برحسب توان یک از xتولید میکنه ؛ دقت کنید شما از هر عبارتی برحسب x میتونید در این دستور استفاده کنید ،مثالهای زیر رو ببینید:

Fit[points,x+1,x]

Fit[points,x^12,x]

Fit[points, Log[x],x]

Fit[points, Sin[x],x]

در اینجا چون اعداد تولید شده ی ما برحسب توان یک است برای اینکه میانگین قابل قبولی بدست بیاریم از توان یک x در دستور Fit  استفاده کردیم.

به تغیراتی که توی این دوتا فایل دادم دقت کنید و به سلیقه ی خودتون اونارو تغیر بدین تا نتایج دیگه ای بدست بیارید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی