آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

  • ۰
  • ۰

ادامه مطلب رو ملاحظه بفرمایید

دانلود برنامه

در برخورد الاستیک ما 2 مطلب رو باید در نظر داشته باشیم ، بقای انرژی و بقای تکانه . با استفاده از این دو معادلات میتونیم سرعت بعد از برخورد 2 جسم به همو محاسبه کنیم . همونطور که تو برنامه میبینید اول معادله و مقادیر ثابت عددی تعریف شدن و چون این معادلات دیفرانسیلی نیستن از Solve برای حلشون استفاده شده ، حل همزمان این معادلات دو جواب داره که یکی از اونها جواب بدیهی هستش و بدرد ما نمیخوره برای همین از [[2]] برای ارائه جواب مطلوب استفاده میکنیم که من این رو به دو صورت برای آشنایی بیشتر نوشتم براتون . بعد از اون تابع‌هایی برای موقعیت جسم ها قبل و بعد از برخورد نوشتیم (‌ فرض کنید برخورد در موقعیت مکانی و زمانی (0و0) اتفاق می افته ) . به تریقه‌ی تعریف این توابع دقت کنید ، برای قبل از برخورد (t<0) و بعد از برخورد (t>0) از شرط گزاری استفاده کردیم اما ببینید یکی از این توابع چه جوری شرط گزاری شده  ، منظورم اینهاست :

coord1[t_]:={vi1t,t}/.val/;t£0

coord2[t_/;t£0]:={vi2t,t}/.val

این دو صورت شرط گزاری هیچ تفاوتی باهم ندارن و هر دو رو آوردم که با هر دو صورت آشنا بشین ، فقط توجه کنید که در حالت اول که شرط آخر اومده ، عبارت شرطی ( در اینجا /;t£0 ) حتماَ باید آخرین جمله باشه یعنی نمیشه اونو قبل از /.val بارید و همیشه باید آخر بیاد.

بعد از اون توابعی به صورت مجزا برای رسم شکل هر جسم تعریف شدن ودر آخر هم از Animate استفاده شده.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی