آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

  • ۰
  • ۰

برنامه حرکت یک پرتابه که در متیمتیکا شبیه سازی شده رو در ادامه ی مطلب ببینید


دانلود برنامه

برای بررسی حرکت یک پرتابه بدون مقاومت هوا ابتدا باید توابعی از زمان برای حرکت در راستاهای عمودی و افقی در نظر بگیرید که با آنها آشنا هستید .

Y[t_]=1/2 g t^2 +Voy t +Yo

X[t_]=Vox t+Xo

به نحوه ی تعریف توابع دقت کنید . برنامه رو که دانلود کردید حتماً به فاصله گذاری ها توجه کنید ، برای این کار مثلاً می خاید بدونید بین Voy و t فاصله هست یا نه ، کلیک موس رو بعد از Voy بگیرید تا برسه به t ، میبینید که فاصله بصورت یک خط نمایش داده میشه.

توجه کنید Voy یا Vox که بدون فاصله از هم نوشته شده اند ،کاراکترهای جدا از هم نیستند ،‌ بلکه اولی فقط نمایانگر سرعت اولیه در راستای y و دومی بیانگر سرعت اولیه در راستای x است. پس در فاصله گذاری ها خیلی دقت کنید .

برای تعین شرایط اولیه مثل سرعتهای اولیه در راستاهای x و y یا مقدار شتاب گرانش ، این مقادیر رو در بسته ای با نامی داخواه تعریف میکنیم.

برای کشیدن شکل این حرکت شما از دستور Plot نمیتونید استفاده کنید چون شما با تابعی پارامتری سروکار دارید ، اگه تابع ، تابعی از y برحسب x بود میتونستید که این حتماً در آینده بررسی میشه.

دستور Evaluate  همونطور که میدونید برای محاسبه کردن بکار میره ، علامت / . هم برای اینکه عبارت رو با توجه به مقادیر ثابت که قبلاً تعریف کرده بودیم محاسبه کنه.  

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی