آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

  • ۰
  • ۰

دانلود برنامه

توضیحات در ادامه ی مطلب 

فرمول مقاومت ویژه‌ رو اول برنامه نوشتم . این برنامه رو برای 2 حالت بررسی میکنیم حالت اول اینه که مقاومت ویژه‌ی مثلاَ تنگستنو برای چند دمای مختلف میخان که این دماها باهم یک ارتباط منطقی و منظم دارن مثلاَ از 100 درجه شروع شده و 50 تا 50 تا اضافه شده تا رسیده به 400 درجه ؛ یه حالت دیگه‌ام هست که دماهای داده شده هیچ ارتباطی باهم ندارن و به صورت رندم هستند .

برای حالت اول همونطور که تو برنامه میبینید سری اول دماها که با T1 مشخص شدن دارای یه نظمی هستن پس میتونیم بدون استفاده از مقادیر T1 با یک Table ساده مقادیر ویژه‌ی فلز تنگستنو در این دماها بدست بیریم به طوری که تو این دستور اصلاَ از مجموعه دماهای T1 استفاده نمیکنیم .

اما حالت دوم ، برای این حالت هم 2 راه وجود داره که اول انیو که کمی پیچیده‌تره رو براتون توضیح میدم . اینجا باید به هر دما یک مشخصه‌ی منحصر به فرد اختصاص بدید که بشه اون دما رو فراخوانی کرد ، حالا ما که میخایم از دستور Table استفاده کنیم باید برای هر دما رو یه جوری به n نسبت بدیم ؛ برای این کار تقریباَ هیچ راهی جز بکار بردن اندیس برای Tای که میخایم به هر دما اختصاص بدیم ،نیست . همونطور که میدونید ارگومان این دستور باید یه nای داشته باشه که هی توش مقدار بزاره حالا اگه شما Tاندیس n رو به صورت Tn بنویسید که اصلاَ متمتیکا این رو یک کاراکتر میشناسه ، اگه بین شم فاصله بدید اون رو به عنوان ضرب در نظر میگیره ؛ پس تنها راه استفاده از اندیسه . این رو هم توجه کنید برای این مورد من اول یه Table بکار بردم که ببینید و مطمئن شید دماها رو اونطور که مد نظر ماست میده .

راه دوم برای حالتی که دماها بصورت رندم هستند از راه اول خیلی ساده‌تره که به نظر میاد . طریقه‌ی استفاده از اون به این صورت که دماهای مورد نظر رو بصورت هردمبیلی و فله‌ای یه جا میریزید و با یک نام تعریفش میکنید ، بعد هم همونطور که تو برنامه میبینید از Table استفاده میکنید.

همونطور که میبینید این روش دوم خیلی خیلی ساده‌تر از اولی بود ، روش اول رو فقط به این خاطر آوردم که ذهنتون بیشتر کامپیوتری فکر کنه و اینو همیشه در نظر داشته باشید " کوتاه‌ترین راه همیشه بهترین راه نیست ! 

شما تو کتابای درسی فرمول مقاومت ویژه‌ رو طور دیگه‌ای دیدید ، این بخاطر اینکه در کتابها از بسط اول این معادله استفاده میشه ، برای همین آخر برنامه بسط اول معادله رو حساب کردیم ،


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی