آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

  • ۰
  • ۰

بررسی مدارهای الکتریکی RL و RLC در متمتیکا در ادامه ی مطلب

دانلود برنامه

و این پست مدارهای RL و  RLC رو بررسی میکنیم که سادترین حالت این مدارات درنظر گرفته شده یعنی برای مدار RL مداری با یک منبع تغذیه ، یک مقاومت ، یک القاگر و یک کلید قطع و وصل جریان که به صورت سری بهم وصل شدن فرض شده و برای مدار RLC هم همون مدار RL با این تفاوت که یه خازن هم به این مجموعه بطور سری بسته شده . با معادلات این مدارها آشنا هستید ، برای مدار RL معادله مون برحسب جریان است که اون رو با دادن شرایط اولیه و مقادیر ثابت بدست آوردیم و رسم کردیم ، همونطور که میبینید از لحاظ برنامه‌نویسی چیز خاصی وجود نداره که توضیح بدم ، پس به فیزیک مسئله میپردازم .

مدار RL شامل یک خودالقاست که از تغییرات ناگهانی و سریع جریان جلوگیری میکنه که باعث میشه مقدار جریان قبل از اتصال کلید مساوی مقدار جریان پس از اتصال کلید باشه ، به عبارت دیگه باید صفر باشه . از جواب به دست اومده 2 نتیجه‌ی جالب میتونیم بگیریم :

الف ) L/R دارای بعد زمان هست و بهش ثابت زمانی میگن و چون 1/e = 0.368 ثابت زمانی عبارت است از مدت زمانی که جریان به 632/0 مقدار نهاییش ( V/R ) برسه که در مدت 5 ثابت زمانی جریان تقریباَ به این مقدار نهایی میرسه ،

ب ) مقدار اولیه‌ی di/dt درست همون جریان نهایی ( V/R ) تقسیم بر ثابت زمانی L/R ) هستش .

برای مدار RLC چون برای عبارت مربوط به خازن از بار استفاده شده ، تمام جریانها رو بر حسب بار نوشتیم ، همونطور که میدونید جریان برابر آهنگ شارش بار هست . البته میتونستید به جای q تو برنامه همون جریان( i ) رو بکار ببرید و در عوض طرف دیگه‌ی مهادله که V هست رو بصورت dV/dt بنویسید ، اما چون ما به q برای کشیدن نمودار فاز نیاز داریم از بار استفاده کردیم .

تو این مدار همونطور توی جواب بدست اومده میبینید اگر L یا C صفر بشن تو معادله ابهام پیش میاد اما هنوز معادله برای حالتL=0 قابل حله  ، اما برای C=0 یعنی مدار باز و برای C مساوی بینهایت یعنی خازن اتصال کوتاه شده .

به نمودار تولید شده برای جریان دقت کنید ، ببینید جریان تو چه مدت زمانی صفر میشه ، جاهایی از این شکل که نموداری وجود نداره در اون زمانها واقعاَ جریانی نداریم . بعد از این شکل نمودار فاز رو کشیدم ؛ نمودار فاز نمودار یک متغیر بر حسب مشتق مرتبه‌ی اول اون هست ، مثل نمودار مکان بر حسب سرعت ؛ این نمودارهای فاز تو فیزیک اهمیت زیادی دارن . من 2 بار این نمودار رو کشیدم در حالت اول چون تغیرات روی محور افقی نسبت به محور عمودی بسیار بسیار کوچیک هستش چیزی جز یه خط عمودی نمیتونیم ببینیم ، اما با تغییر دادن نسبت محورها یه چیز قابل مشاهده بدست میاریم ، به مقیاس محورها توجه کنید. پیشنهاد میکنم GoldenRatio رو توهلپ ببینید ، خیلی جالبه ! 

اگه خاستید این برنامه رو دوباره نویسی کنید توجه کنید برای جریان از I (i بزرگ) استفاده نکنید ، چون متمتیکا اون رو به عنوان iموهومی در نظر میگیره ، کلاَ حروف بزرگE  ، O ، J ، I ،  C ، D ، N ، M و V معنای خاصی برای متمتیکا دارن و نمیشه برای نامگذاری به صورت تنها استفاده کرد ، اما کوچیکشون بلامانعه

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی