آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

  • ۰
  • ۰

توضیحات در ادامه ی مطلب

برنامه هایی که براتون گزاشتم چیز سخت و خاصی برای توضیح دادن ندارن و اگه مطالب قبلی رو پیگیر بوده باشید تو این برنامه‌ها هیچ مشکلی نخواهید داشت . بنابراین فیزیک مسئله رو توضیح میدم .

اول بیاد ببینیم منظور از حرکت آشوبناک چیه ؛ وقتی شما یک آونگ رو با زاویه‌ای بیشتر از 6 درجه ( به طور کلی با زوایایی که نشه برای اونها تقریب Sin(x)=x رو بکار برد ) و با شتاب به نوسان در میارید ، آونگ شروع به نوساناتی میکنه که اصلاَ شبیه به حالت نوسان خطی اون نیست به طور کلی مشخصه‌ی تمام این حرکتها رفتار پیشگویی ناپذیر و غیر تکراری اونهاست . حالا بیاد از نظر ریاضی این مطلبو بررسی کنیم ، این حرکت زمانی اتفاق می افته که معادلات حرکت ، غیرخطی باشن ، یعنی اگر دو جواب مثلاَx1[t] و x2[t]  برای معادله حرکت غیرخطی وجود داشته باشه هر ترکیب خطی اختیاری از این دو جواب مثلa x1[t] + b x2[t] یک جواب این معادله نخواهد بود. اگه دقت کنید همیشه توی درسایی مثل معادلات دیفرانسیل  جوابهای معادلت رو به صورت ترکیب خطی‌ای از جوابها می‌نوشتیم ، چیزی که اینجا دیگه اعتبار نداره . اگه یادتون باشه قبلاَ حرکت پاندول رو در دو حالت خطی (یعنی با تقریب  Sin(x)=x ) و غیر خطی (بدون این تقریب) بررسی کردیم ، اما اونجا هم از نوسانات کم دامنه استفاده کردیم و میخاستم اینو نشون بدیم که معدله خطی نوسانگر با غیر خطیش برای نوسانات کم دامنه چقدره ، پس اون مسئله رو با چیزی که تو این پست بررسی میکنیم اشتباه نگیرید .

ضمناَ تمام معادلات این برنامه ها تو کتاب فلز هستش و میتونید برای توضیحات بیشتر به اون مراجعه کنید (فصل 7 نوسانگر خود محدود کننده ) .

فایل شماره یک رو ببینید ، اول معادله‌ی حرکتی رو میبینید که مربوط به یک نسانگر هماهنگ ساده است ، اینو از کجا میفهمیم ؟ از شکلی که برامون میکشه ، همونطور که در شکل میبینید این یک نمودار فضای فاز هستش و از این شکل نتیجه میگیریم نوسانگر طی چند چرخه به حالت حدی خودش میرسه و حرکتش به شکل حرکت نوسانگر هماهنگ ساده تبدیل میشه و این حرکت تکراری و قابل پیشگویی هست . اما رفتار آشوبناک رو میشه تو معادله‌ی نوسانگری دوم دید ، به فرق این دو معادله توجه کنید . شکلی که برای این حرکت کشیده شده برای 100چرخه ( از دهمین چرخه به بعد ) محاسبه شده . گرچه این نوسانات در یک ناحیه از فضا بصورت مقید باقی می‌مونند ، اما نه تکرار شدنی‌اند و نه قابل پیشگویی . البته این نکته رو هم بگم بیشتر منظور ازغیر قابل پیشگویی اینه که اگه ما شرایط اولیه رو کمی تغیر بدیم شکل حرکت به کل تغییر پیدا میکنه و مسیرهای فاز کاملاَ متفاوتی رو ایجاد میکنه .

حالا فایل شماره 2 رو ببینید ، این همون معادله‌‌ای هست که تو شماره یک بود اما چیزی اینجا تغییر میکنه ثابتهای معادله هست .

فایل 3 همون معادله‌ی حرکت آونگ ساده هست با افزودن یک جمله‌ی میرا و یک جمله‌ی واداشته ، برای حل اون من یک سری ثابت تعریف کردم حالا خودتون با تغیر دادن این ثوابت ببینید توی جوابها یا بهتر بگم شکلها چه اتفاقی می‌افته.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی