آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

آموزش متمتیکا

آموزش نرم افزار متمتیکا

  • ۰
  • ۰

توضیحات در ادامه ی مطلب

این حرکت زمانی برای یک نوسانگر اتفاق می افته که یک نیروی بازدارنده مانند اصطکاک به نوسانگر وارد بشه و ما همیشه برای بررسی یک فنر از رابطه‌   f(x) = - kx استفاده میکنیم ، اما چیزی که در طبیعت اتفاق می‌افته این نیست ، و دارای یک نیروی بازدارنده اغلب متناسب با سرعت وارد میشه که باعث میشه معادله‌ی ما به این شکل در بیاد:

f(x) = - k x - c v

m x''(t) = - k x(t) - c x'(t)

x''(t) + (c/m) x'(t) + (k/m) x(t) = 0

a = c/2m   ,  w^2 = k/m

x''(t) + 2a x'(t) + w^2 x(t) = 0

q = (a^2 - w^2)^1/2

با توجه به a و w معادله رو بازنویسی کردیم ؛ نوع حرکت میرای ما به علامت و یا مقدار q بستگی داره ، بطوری که :

q > 0 و حقیقی : تند میرا

q = 0 وحقیقی : میرایی بحرانی

q < 0 موهومی : کند میرا

برای ارضای هر کدوم از این شرط ها توی برنامه از تعریف مقادیر ثابت مناسب برای هر شرط استفاده کردم و بطور خاص روی مقدار c کار کردم و بقیه‌ی ثابت ها رو(m,k,Xo,Vo) تغیر ندادم که این تعاریف توی برنامه به ترتیب با نام های val1 و val2 و val3 اومدن.

در حقیقت q ای که مد نظر ما هست برابر (c^2 – 4km)^1/2 هستش . دقت کنید برای حالت دوم توی برنامه cرو توی val2 نزاشتم چون همونطور که تو برنامه میبینید x[t] بدست اومده ، یه q تو مخرجش داره و به خاطر همین نمیتونیم q رو صفر بگیریم ؛ در عوض حد x[t] رو وقتی  به سمت رادیکال 4km میره بدست اوردیم و از این حد استفاده میکنیم.

رسم ها چیز خاصی برای توضیح دادن ندارن ، فقط به رسم P4 دقت کنید که این فقط پوش منحنی هست که برای حالت کند میرا استفاده میشه والا نیازی به رسمش نبود ، فقط برا قشنگیه !

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی